Over de Blog.

Deze blog heb ik aangemaakt voor mijn keuzepunt, natuurexcursies.

dinsdag 4 oktober 2011

Grotten van Neptunes 19-07-2011

De grotten van Neptunes liggen in België. We hadden een geweldige rondleiding, bijna privé dus we konden heel veel vragen. We waren namelijk met z’n vieren en degene die de rondleiding deed. Het zijn hele mooie grotten. We hebben veel informatie gehad over hoe de grotten zijn ontstaan en de mythen die er waren over de grotten. Ik wist al wel veel over stalagmieten en stalactieten, maar ik heb tijdens deze rondleiding ook geleerd wat zuilen zijn (bij elkaar gekomen stalagmieten en stalactieten) Ook vertelde de gids wat gordijntjes zijn, draperieën, schoorstenen enzovoorts. Een mooie grot en een mooie rondleiding. Er is tijdens de rondleiding ook een soort lichtshow, waarbij een verhaal wordt verteld over de grot (heel leuk voor kinderen). Terwijl we de rondleiding krijgen gaan we steeds een niveau naar beneden er waren als ik het goed heb drie niveaus. En op het laagste niveau was de rivier, die gelukkig door de regen niet meer droog stond, dus we konden met de boot op het water door de grot en daar kregen we nog een lichtshow met muziek, heel mooi.

 Ik vond de excursie heel gaaf, ik vind grotten sowieso altijd gaaf om te bekijken. Het is altijd leuk om extra dingen te weten te komen over de grotten die ik bezoek. Voor volwassenen is het gewoon een prima rondleiding. De gids kon verstaanbaar Nederlands spreken en als je iets niet begreep kon je het gewoon vragen. Voor kinderen is het ook een hele leuke maar ook best spannende rondleiding. Het verhaal met de kleine lichtshow is voor kinderen heel leuk. Misschien een beetje spannend, omdat het wat donker is.

Het was een hele goede rondleiding, ik heb hier eigenlijk weinig op aan te merken. Misschien het enige wat ik zou kunnen inbrengen, is dat ze wat meer in had mogen gaan op wat speleologen precies onderzoeken in de grotten.

Ik denk niet dat ik deze rondleiding beter zou kunnen geven. Deze gids wist zoveel over de grotten, dat weet ik allemaal niet. En als ik bekijk hoe ik het beter zou kunnen doen voor kinderen, kan ik eigenlijk ook weinig verbeterpunten geven. Het was gewoon een goede rondleiding.




1 opmerking:

Paardebloem zei

Dit is een typische boswachterexcursie. De boswachter heeft alle kennis in pacht maar laat weinig interactie toe. In dit geval kan dat ook moeilijk en als het goed gebeurd kan deze didactiek goed tot uiting komen.