Over de Blog.

Deze blog heb ik aangemaakt voor mijn keuzepunt, natuurexcursies.

dinsdag 4 oktober 2011

Natuurtuin Zoetermeer 28-08-2011

De excursie in de natuurtuin in Zoetermeer ging over zaden en vruchten. De excursie werd georganiseerd door vrijwilligers van de gemeente die de natuurtuin onderhouden. Deze vrijwilligers weten echt heel veel over de natuur. De vrouw, Marja, die ons meenam naar de natuurtuin is zelf vogelaar. Ze weet er echt heel veel over te vertellen. Maar deze excursie ging over zaden en vruchten, het was heel erg interessant en ik heb heel veel mooie planten en insecten gezien. Ze heeft heel veel uitgelegd over hoe de vruchten uitkomen, hoe de zaden uitkomen en de verschillende manieren van verspreiding van de zaden. Ik wist al wel heel veel over het verspreiden van zaden, maar dat zaden ook verspreid werden door water, daar had ik nog niet zo over nagedacht, dit is bijvoorbeeld zo met de waterlelie. Het is als je er over nadenkt heel bijzonder hoe de planten ervoor zorgen hun zaden verspreid kunnen worden. Door lokken van dieren. Door nageltjes aan de zaden, zodat het aan de huid van dieren of aan onze kleding blijft zitten, door de wind enzovoorts. Ook hebben we veel informatie gekregen over verschillende planten, de namen van mooie planten, waar wij ze eventueel voor kunnen gebruiken. Er zijn ook een aantal vogel besproken. Zoals de Groenling, die graag de zaden uit de rozenbottels eet. Ook heeft ze verteld over het puttertje die veel op stekelige planten zit, zoals distels. En we hebben staartmezen gezien. Ze waren met een hele groep staartmezen, en we hoorden een aantal koolmezen die er ook in de buurt waren. Het was een hele leuke excursie, ik heb echt veel nieuwe dingen geleerd.

We waren met een groep met merendeel volwassenen, er waren in het begin vier volwassenen, ik als student en nog een meisje van een jaar of 8. Maar die ging op de helft van de excursie met haar oma zelf verder lopen, omdat ze het te lang vond duren. Het was een hele interessante excursie. Ook voor kinderen zou het heel leuk kunnen zijn. Maar omdat we nu met meer volwassenen waren moest de vrouw het voor ons en voor het meisje leuk houden. Dus dat was voor haar denk ik een beetje lastig. Maar ik denk dat het ook voor kinderen heel erg interessant is.

Het was een hele goede excursie en overal duidelijke uitleg. Alleen een uur was wel echt genoeg. Aan het eind liep het toch nog iets uit, waardoor we uiteindelijk een rondleiding hadden van anderhalf uur. Toen was ik het wel echt zat. Een uur was genoeg geweest.

Degene die de rondleiding deed, deed het heel erg goed. Als ik voor kinderen deze excursie zelf zou doen, zou ik het een stuk korter houden. Ik zou de rondleiding dan ongeveer 30 minuten laten duren. Met een eventuele uitloop van 10 minuten. Ook zou ik het voor kinderen wat interactiever maken, wat de vrouw voor dan meisje ook wel probeerde hoor. Ik zou de kinderen laten kijken of ze zaden of vruchten in de buurt zien en er dan wat over vertellen. Als het kan, kan je wat vruchten en zaden als voorbeeld meenemen of op afbeeldingen laten zien. De vrouw die ons een rondleiding gaf die liet ook foto’s zien van verschillende vogels bijvoorbeeld die op bepaalde planten zit. Zo krijg je er nog meer een beeld bij en blijft het langer hangen. Als ik nu een rozenbottelplant zie, ga ik kijken of de groenling er al van gegeten heeft, omdat ik weet hoe ik dat nu kan zien.



Dit is een libelle dat kan je zien aan zijn vleugels, die heeft hij opzij en niet bij elkaar (dat zijn juffers). Het is een paardenbijter, je ziet achter zijn vleugels een gele “spijker”.

 

1 opmerking:

Paardebloem zei

Mooie foto van de libelle. Ook van de helophilus pedulus op de, is het engelwortel? toch jammer dat je weinig soorten noemt. Voor je eigen ontwikkeling is dat wel belangrijk. Je geeft zelf aan dat kennis belangrijk is bij het begeleiden van excursies. Dus zou je zelf wat moeten leren.
Hoe zie ik dat een groenling van de rozenbottels gegeten heeft? (rozenbottelplant is natuurlijk gewoon de roos.)